Shaikh Muhammad Aadam Al Ithiopi (rahimahullah)

Bismillah Ar Rahmaan Ar Raheem,

This is the biography of a great living scholar of Hadeeth that remains unknown to the Muslims. Although this would go in the Biography section I wanted to show our brothers and sisters the true meaning of the word Alim (scholar of this deen). And also that the aspiing students of knowledge myself included have to try their best to make Rihlah to meet scholars like him and have to work hard to attain this level he is at. In any case this is the Seerah of the Shaikh.

http://www.ahlalhdeeth.com/vb/showthread.php?t=8297

هو الشيخ العلاّمة المحدث الفقيه الأصولي النحوي محمد بن الشيخ العلامة علي بن آدم بن موسى الأتيوبي الولّوي .

He is Shaikh Al Allamah Al Muhaddith (scholar of Hadeeth) Al Faqeeh (a scholar of Fiqh) Al Usuuli (scholar of Usuul Al Fiqh) An Nahwi (scholar of Arabic Grammer) Muhammad Ibn Shaikh Al Allamah Ali Ibn Adam Ibn Musa Al Ithiopi.

أخذ العلم عن كثير من علمـاء بلده ومنهـم والده والعـلاّمة الشيـخ عبـد الباسـط بن محـمد بن حسـن الإتـيوبي البُوَرَنّي المِـنَاسيّ وغيـره من العلماء .

He took knowledge from many of the scholars of his country and from them are the Allamah Ash Shaikh Abdul Baasit Bin Muhammad Bin Hasan Al Ithiopi and other than them from the scholars.

حفظ الكثير من متون العلم والمنظومات العلمية كألفية ابن مالك وألفية السيوطي في المصطلح وغيرها من المتون وبرع في علم المعقول والمنقول من نحو وصرف وبلاغة وأصول ومنطق وحديث وفقه وغيرها من علوم الإسلام .

He memorised many of the summarised texts and poems dealing with different sciences like Alfeeyah Ibn Maalik (a 1000 line poem on Arabic Grammer), Alfeeyah As Suyuuti ( 1000 line poem on the science ofHadeeth) and other than it from the summarised texts and he has succeded in going deeply into knowledge that is aqli and knowledge of the evidence from Grammer and Morphology and expression and Usuul Ul Fiqh and Mantiq (not reccommended to study Mantiq) and Hadeeth and Fiqh and other than it from the sciences of Islam.

ثم انتقل إلى بلد الله الحرام مكة المكرمة وهو الآن يدرّس نهاراً في دار الحديث الخيرية وفي مسجدها ليلاً . وقد بذل الشيخ نفسه للعلم ولطلبته في بلد الله الحرام وله الكثير من المؤلفات في فنون العلم وخاصةً في علم الحديث الشريف ,

Then he travelled to the Haraam of Makkah Al Mukarramah and he now teaches at day in Dar Ul Hadeeth and in its Masjid at the night, and the Shaikh himself has worked hard with knowledge and seeking it in the Haraam and he has many authored books in many different sciences especially in the knowledge of Hadeeth.

فمن مؤلفاته

From his books :

1) شرح ألفية السيوطي في الحديث المسمى “إسعاف ذوي الوطر بشرح نظم الدرر , في علم الأثر”ويقع في مجلدين وهذا هو الشرح المختصر على الألفية وله شرح موسع لم يطبع .

1) An explaination of Alfeeyah As Suyuuti in Hadeeth named: “Isaaf Thil Watar Bi Sharh Nadhm Ad Durar Fee Ilm Al Athar”. This contains two volumes and this is his small explaination of this Alfeeyah and he has a larger explaination that has not been published.

2) شرح سنن النسائي المسمى “ذخيرة العقبى في شرح المجتبى ويقع في أربعين مجلد , أبان فيه عن علم واسع واطلاع مذهل وقد طبع منه بضع عشر مجلد .

Explaination of Sunan An Nasaii named: “Thakeerah Al Uqbaa Fee Sharh Mujtaba and it is 40 volumes, he displayed in it his wide knowledge and research and between 13-17 volumes have been published.

3) شرح سنن ابن ماجه المسمى “مشارق الأنوار الوهّاجة ومطالع الأسرار البهّاجة ولا يزال الشيخ في صدد اكماله ولو أُكمِل لوقع في عشرات المجلدات.

Explaination of Sunan Ibn Majah named : “Mashariq Al Anwaar Al Wihaajah wa Matali Al Asraar Al Buhaajah”. The Shaikh is still completing it and if it is completed it would be in tens of volumes.

4) قرة العين في تلخيص تراجم رجال الصحيحين ويقع في مجلد واحد .
5) منظومة في بعض الرواة المدلسين المسماه “الجوهر النفيس , في نظم أسماء ومراتب الموصوفين بالتدليس” وعدَّتها مائة وثمانية عشر بيتاً .

4) Qurratul Ain which is a summary of the biographies of men in the Saheehain (Bukhari and Muslim) and this is in one big volume.

5) A poem on some of the narrators who are Mudallis called: “Al Jawhirah An Nafees Fee Nadhm Al Asmaa Wa Maratib Al Mausufeen Bi Tadlees”. And it adds up to 118 lines of poetry

6) شرح مقدمة صحيح مسلم وهي الآن تحت الطبع .
7) الجليس الصالح النافع بتوضيح معاني الكوكب الساطع وهو شرح أصولي لمنظومة الإمام السيوطي في أصول الفقه ويقع في مجلد ضخم.

6) Explaination of the introduction of Saheeh Muslim and it is now under publishing

7) Al Jalees US Saalih An Naafi Bi Tawdeeh Ma’ani Al Kawakib As Saati’ and it is an explaination of a poem by Imam As Suyuuti on the Fundamentals of Fiqh {meaning the methodology in extracting evidences from Fiqh} (usuul Ul Fiqh) and this is in one large volume.

8) منظومة في أصول الفقه على منهج أهل السنة والجماعة تفوق الألفين بيت وله عليها شرح طبع بعضه في مذكرات .
9) فتح القريب المجيب في شرح كتاب مدبي الحبيب ممن يوالي مغني اللبيب في علم النحو وهو شرح لمنظومة شيحه العلاَّمة عبد الباسط بن محمد البُوَرَنّي .
وغيرها من المؤلفات التي لم تر النور بعد.

8) A poem in Usuul Ul Fiqh according to the methodology of Ahlus Sunnah wal Jama’ah and it is 2000 lines of potry and he has an explaination of it that has been published in some Mudhakiraat (review papers).

9)Fath Ul Qareeb Al Mujeeb Fee Sharh Mudbaa Al Habeeb Miman Yuwali Mughni Al Labeeb in the knowledge of grammer and it is an explaination of the poem of his Shaikh Al Allamah Abdul Baasit Bin Muhammad

And there are other from his authored books that have not been seen

وكما ذكرنا آنفاً فإن للشيخ دروس في المساء لازالت مقامة إلى الآن في مسجد دار الحديث الكائن بشارع أجياد جنوب الحرم المكي الشريف على مدار الأسبوع على النحو التالي :
* السبت : مصطلح الحديث , شرح ألفية السيوطي , بعد العشاء.
* الأحد : شرح سنن إبن ماجه , بعد العشاء.
* الإثنين : شرح سنن النسائي , بعد العشاء.
* الثلاثاء : شرح الكوكب الساطع , بعد العشاء.
* الجمعة : شرح منظومته في أصول الفقه , بعد المغرب.
فتح القريب المجيب في النحو, بعد العشاء.

And as I mentioned earlier the Shaikh has classes in the afternoon that still go on up to this time in the Masjid of Dar Ul Hadeeth which is in Ajyaad road south of the Haram in Makkah and weekly he gives these classes:

Saturday: Mustalah Hadeeth: Explaination of Alfeeyah As Suyuuti after Isha
Sunday: Explaination of Sunan Ibn Majah after Isha
Monday: Explaination of Sunan Nasaie after Isha
Tuesday: Explaination of Kawakib As Saati’ after Isha
Juma’ah: Explaination of the Poem of Usuul After Maghrib And Fath Ul Qareeb Al Mujeeb In Arabic grammer After Isha.

وله الكثير من الطلاب النجباء , وتخرج على يديه أفواج من طلاب دار الحديث انتشروا في بقاع الأرض . بالإضافة إلى جهوده في الفتوى والدعوة إلى الله .

And he has many students who are noble. And many of the students of Dar Ul Hadeeth have graduated from his hands and have gone all over the earth. And connected to this is his effort in giving Fatwa and Da’wah.

Leave a comment